Kennistekort beperkt social media technische bedrijven

Hoe kunnen bedrijven in de industrie en techniek social media inzetten om hun bedrijfsdoelen te realiseren. In hoofdlijnen is dat de essentie van het eerste semimar ‘Social media voor de industrie’ dat op 29 juni a.s. plaatsvindt.

Behalve dat deelnemers wegwijs worden gemaakt in de wereld van Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook krijgen ze ook handreikingen om met social media aan de slag te gaan. ‘Concrete voorbeelden maken het er voor bedrijven die technische diensten en producten leveren makkelijker op om social media in te zetten’, zegt een van de sprekers, Jos Fleischeuer van Comprehensio.

‘Daarom geef ik op basis van praktijkvoorbeelden aan wat bedrijven kunnen verwachten als ze de stap naar social media willen zetten. Waar lopen ze tegen aan, welke hobbels kunnen ze op hun weg verwachten en welke mogelijkheden zijn er om die te overwinnen? Met name dat is de insteek van mijn verhaal’, aldus Fleischeuer.

Social media

Hoewel hij in de praktijk ziet dat technische bedrijven vaak vanuit het niets met social media beginnen, benadrukt Fleischeuer het belang van een strategie ‘Een visie, beleidslijn, die de route uitstippelt waar een bedrijf met social media naar toe wil, is essentieel om tot gerichte resultaten te komen. Social media staan niet op zich, maar zijn onderdeel van de marketing(communicatie) en dragen daardoor bij aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Daarom zal ik specifiek aandacht besteden aan de strategische rol die social media kunnen hebben en hoe ze kunnen worden ingezet om een beleid te effectueren.’

Fleischeuer is gepokt en gemazeld in de industriële marketing. Behalve dat hij uiteenlopende opleidingen op dat gebied van de grond tilde, adviseert hij ook industriële en technische bedrijven over hun marketing. ‘Praktisch en doelgericht is daarbij het credo, zegt hij. ‘Om snel resultaat te boeken is het makkelijk kunnen implementeren van marketingacties in de dagelijkse bedrijfsprocessen net zo belangrijk als het ontwikkelen van een visie.’

Technische bedrijven

Hij is  tevens initiatiefnemer van IndustrialSocialMedia, een platform dat zich specifiek richt op social media in de industrie, techniek en (high)tech.

Het seminar is een van de eerste activiteiten die het platform organiseert, vertelt Fleischeuer. ‘Er wordt veel gezegd over social media, maar dat is doorgaans op consumenten gericht, B2B komt nog nauwelijks in beeld. Laat staan social media in de industrie en techniek. Technische bedrijven die  al actief zijn op LinkedIn of net gaan Twitteren, moeten dan zelf alles ontdekken. Omdat dat relatief veel tijd vergt, merk ik in de praktijk dat ze dan afhaken. Dit seminar biedt praktische handvaten die moeten voorkomen dat bedrijven social media laten voor wat het is voordat ze er feitelijk goed en wel aan zijn begonnen.’

Klik hier voor informatie over het seminar ‘Social media voor de industrie’ op 29 as. Aanmelden kan via de website van Comprehensio.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Plaats een reactie