Doelen halen met social media: 1e seminar speciaal voor de industrie

Het onderscheidend vermogen vergroten. Per saldo is dat de meerwaarde voor bedrijven in de industrie en techniek die social media inzetten. Omdat ze er daardoor positief ten opzichte van hun concurrenten uitspringen, kunnen  ondernemingen zo hun marktvoorsprong verder uitbouwen.

YouTube, LinkedIn, Twitter en Facebook. Social media die bedrijven in de techniek en industrie dagelijks wel ergens tegenkomen, maar waar ze nog relatief weinig mee doen. Grofweg 20 procent van de bedrijven zetten social media in, blijkt uit onderzoek van het Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM). ‘Technische bedrijven stellen nog te vaak het product en de techniek centraal’, is daarvoor de verklaring van industrial marketeer Jos Fleischeuer. ‘Marketing, waar social media onderdeel van is, heeft daardoor niet altijd prioriteit.’

Social media hebben voor veel bedrijven geen toegevoegde waarde, leert het EIM-onderzoek. ‘En voor een grote groep is het nog steeds onbekend terrein’, zegt Fleischeuer aanvullend. ‘Veel bedrijven denken dat het te ingewikkeld is om met social media aan de slag te gaan, het onnodig veel tijd kost en nergens toe leidt.’

‘Ongefundeerd’, zegt hij over dat laatste. ‘Dat LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube ook daadwerkelijk tot omzetverhoging kunnen leiden, maken de EIM-cijfers wel duidelijk’, zegt de marketeer, refererend aan de onderzoeksresultaten. Daaruit blijkt dat van de bedrijven die omzetverhoging tot doelstelling heeft, meer dan de helft (60 procent) dat ook weet te realiseren. Gemiddeld zetten die ondernemers 12 procent meer om dan hun collega’s die social media links laten liggen.

Doelen halen

’Bedrijven in de industrie en techniek kunnen met social media nog tal van andere doelen realiseren dan alleen maar meer omzetten, zegt Fleischeuer. Hij noemt onder meer het versterken van de band met de klanten, uitbouwen van het relatienetwerk, vergroten van de naamsbekendheid of branding, zowel van het bedrijf als een product.

De Nijdra Groep, gespecialiseerd in hoogwaardige fijnmechanische componenten en mechatronische samenstellingen, doet dat laatste volgens hem heel goed. ‘Producten en systemen die industriële toeleveranciers maken worden door een combinatie van informatietechnologie en mechatronica meer en meer hightech. Door een gerichte inzet van social media kan een bedrijf niet alleen focussen op hun core business. Maar tegelijkertijd ook aan – toekomstige – klanten laten zien welke technieken ze tot in de puntjes beheersen.’

Het Amerikaanse SteelMaster dat stalen gebouwen maakt, gebruikt social media op een andere manier, noemt Fleischeuer nog een voorbeeld. ‘Via Twitter houdt het bedrijf relaties van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte. En Facebook wordt gebruikt om in contact te komen met nieuwe doelgroepen. Maar bedrijven kunnen door social media ook meer inzicht krijgen in de problemen en wensen van klanten. Om klantgericht nieuwe producten te ontwikkelen, gebruikt Philips Innovation in Health bijvoorbeeld een speciale LinkedIn-pagina.’

Seminar

De inspirerende voorbeelden zijn talrijk, zegt Fleischeuer. ‘Hoe bedrijven in de techniek en industrie social media inzetten, wordt bepaald door hun strategie, welke doelen ze willen bereiken. Social media is daarbij geen doel op zich, maar één van de instrumenten in de marketing- en communicatiemix. Bedrijven die hun mix van middelen goed matchen aan de geformuleerde bedrijfsdoelen, blijken het meest succesvol, leert het EIM-onderzoek.

Om technische bedrijven gericht te informeren over concrete toepassingsmogelijkheden organiseert IndustrialSocialMedia, dat mede door Fleischeuer is geïnitieerd, op 29 juni as. een seminar over ‘Social media voor de industrie’. Het seminar geeft deelnemers inzicht in de mogelijkheden om social media gericht in te zetten en is specifiek bedoeld voor managers en professionals die betrokken zijn bij het marketing, communicatie-en verkoopbeleid in technische en industriële bedrijven.

Het seminar vindt plaats op 29 juni as. van 16.00 tot 20.30 uur in Soesterberg. Voor het exacte programma en aanmelden: kijk op www.comprehensio.nl.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: