Cisco integreert social media in de organisatie

Integratie van marketingactiviteiten in technische organisaties gaat niet vanzelf. Het feit dat social media juist onderdeel is van de vaak zo stiefmoederlijk  behandelde (marketing)communicatie verklaart ook waarom het in de techniek nog fors aan terrein moet winnen.  Dat de groei van social media  in technische sectoren relatief laag is, wijzen meerdere onderzoeken uit. Cisco is een uitzondering op de regel. Het Techconcern heeft social media massaal geadopteerd en volledig in de organisatie geïntegreerd.

Vanuit de top van het bedrijf wordt social media gestimuleerd. CEO, CTO en andere chiefs zijn actieve bloggers en initiëren discussies. Ook bij een bedrijf als General Electric is de betrokkenheid van het topmanagement geborgd hetgeen stimulerend werkt. Op deze wijze is social media niet iets van de jonge honden op de werkvloer, maar is het op strategisch niveau verankerd. Veel experts noemen steun van het topmanagement als één van de succesfactoren voor implementatie van een goed social media beleid. De top van Cisco stimuleert ook een ondernemende cultuur. Mensen worden aangemoedigd nieuwe dingen te doen, te experimenteren; fouten maken mag, zolang je er maar iets van leert.

Centraal ontwikkeld, lokaal uitgevoerd

De corporate social media strategie wordt ontwikkeld door het ‘Centre of excellence’. Hier worden centrale richtlijnen ontwikkeld, kennis verzameld en social media statistieken geanalyseerd. Bovendien heeft het centrum een belangrijke adviesfunctie. Omdat Cisco een wereldwijd werkend concern is, zorgen de lokale vestigingen voor vertaling van de corporate social media strategie naar de specifieke doelgroepen. Als hierbij hulp nodig is, staat er een intern adviesteam voor ondersteuning klaar.

Cisco-medewerkers hebben tal van mogelijkheden om professioneel met social media aan de slag te gaan: zo hebben ze de keuze uit maar liefst 30 workshops. Gedegen training verhoogt de impact van social media en zorgt voor commitment binnen de organisatie. Een document met ‘social media guidelines‘ faciliteert hoe medewerkers discussies op social media platforms kunnen voeren. De basis regels zijn: ‘gebruik je gezonde verstand’, ‘wees transparant’ en ‘gebruik de juiste tone of voice‘.

Zoals in veel grote bedrijven kan al snel sprake zijn van eilandjes. Door gebruik te maken van interne social media platforms wordt verkokering tegengegaan en de interne communicatie en samenwerking aangemoedigd. Zie ook hier de gelijkenis met MarkNet van GE.

‘Rewarding’

Behalve de actieve betrokkenheid van het topmanagement, zorgt ook het ‘belonen’ van medewerkers die actief en vernieuwend zijn geweest op social media gebied, voor een inspirerende en motiverende cultuur. Als je als medewerker in de interne nieuwsbrief van Cisco geroemd wordt om je bijdrage in social media discussies, is dat enorm kicken en stimuleert dat de positieve interne competitie en creativiteit. Vaak worden er technische discussies gevoerd die om betrokkenheid van technische experts vragen.

Om dit binnen een bedrijf als Cisco allemaal te stroomlijnen is erg tijdrovend. Daarom worden er ‘fans’ ingeschakeld die een speciale rol krijgen in de discussies en binnen de discussiegroep als zodanig bekend komen te staan. Een win-win systeem puur sang: Cisco wordt geholpen door de fans en de fans krijgen erkenning doordat zij als expert bekend worden binnen de discussiegroepen. Wanneer het overigens over discussies gaat, worden hier lang niet altijd tekstuele discussie mee bedoeld. Juist de inzet van video ziet Cisco als een mogelijkheid om interactie te verdiepen en betrokkenheid te vergroten.

De integratie van social media bij Cisco geeft een aantal goede best practices aan. Die zowel in grote als kleine technische ondernemingen toepasbaar zijn. Wat haalt u er voor uzelf uit?

Met dank aan Dado van Peteghem

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: