Social media hebben meerwaarde voor technische bedrijven

Ingewikkeld, tijdvretend; een digitale activiteit die nergens toe leidt. Het gros van de technische bedrijven ziet om die redenen het nut van social media niet in. Ze staan er niet bij stil dat Twitter en LinkedIn, twee van de meest gebruikte media binnen industriële sectoren, ook een groter doel kunnen dienen.

Het zijn uitstek kanalen om bijvoorbeeld in contact met klanten te blijven of om leads te genereren, maar ook om het relatienetwerk (verder) uit te breiden, de naamsbekendheid te vergroten of doelgroepen te informeren over (nieuwe) producten. Als bedrijven via social media klanten bij hun ontwerp- en productieproces betrekken kan dat op termijn zelfs bijdragen aan het versterken van de concurrentiepositie. Bijvoorbeeld omdat een nieuw product eerder kan worden vermarkt of om de productie te optimaliseren om daarmee kosten te besparen.

Technische bedrijven die er goed over nadenken, komen tot de conclusie dat de inzet van social media kan bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Het Amerikaanse SteelMaster is hier een goed voorbeeld van. De producent van geprefabriceerde stalen gebouwen zag er aanvankelijk het nut niet van in. ‘We maken stalen gebouwen’, stelt marketingdirecteur Michelle Wickum droog. ‘Wat heeft dat met social media te maken? Vanwege de voordelen is het bedrijf nu actief op Twitter. En Facebook. Op Twitter om de naamsbekendheid te vergroten en relaties van ontwikkelingen op de hoogte te houden en op Facebook om te laten zien wat het bedrijf allemaal al aan gebouwen heeft neergezet.

Voor bedrijven in de industrie en techniek kan social  media onder meer worden ingezet ten behoeve van:

  1. Branding, zowel van het bedrijf als een specifiek product
  2. Het onderhouden van klantcontacten en het genereren van leads
  3. Bereiken van nieuwe doelgroepen door het relatienetwerk uit te bouwen
  4. Vergroten van naamsbekendheid en promotie
  5. Informeren over (nieuwe) producten en belangrijke ontwikkelingen
  6. Innovatie, bijvoorbeeld co-creatie om producten eerder te vermarkten

Bedenk dat het bij sociale media om interactie gaat, het is geen eenrichtingsverkeer. Daarbij bieden deze drie tips van Menno Rigterink een goede leidraad:

  1. Creëer eerst waarde: What’s in it for them
  2. Maak contact: Let me introduce myself
  3. Leg een verbinding: What can we do for each other

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: