Social media effectief bij inkoop inzetten

Een extra kanaal kunnen inzetten om met klanten en prospects te communiceren. In aanvulling op de inzet van de beursstand, de vakbladadvertentie, de nieuwsbrief en het persoonlijke bezoek van de accountmanager of sales engineer. Dat voordeel biedt social media technische bedrijven.

LinkedIn en Twitter worden door de industrie het meeste gebruikt.  LinkedIn om gericht te informeren over relevante ontwikkelingen en Twitter om het bedrijf te promoten; het een gezicht te geven, zoals Marjet Verhoef van Topfinish het verwoordde.

Minder bekend is dat social media ook een rol kunnen spelen bij inkoopprocessen. Hoe dat het meest efficient kan, leren commerciële gesprekken met klanten en prospects die bijvoorbeeld kunnen aangeven hoe zij social media inzetten in hun inkoopproces. Dit biedt inzicht in hun behoeften zodat de inzet van sociale media optimaal op de wensen van de afnemer afgestemd kan worden. Bovendien geeft het een beter inzicht in welke situaties sociale media effectiever zijn dan de traditionele vormen van marketingcommunicatie.

Ondanks de meerwaarde die social media hebben, ‘leeft’ dat nog niet bij alle bedrijven. Van de ruim 130 bedrijven op de lijst van het Twitteraccount van IndustrialSocialMedia komt er van grofweg zo’n 40 procent nooit een Tweet voorbij. Verklaarbaar omdat veel technische bedrijven werken met een krappe bezetting waarbij de bedrijfsvoering in het teken van de techniek staat.

Marketing en communicatie worden er bij deze groep vaak ‘even’ bij gedaan. Iemand vrijmaken die structureel met social media aan de slag gaat, is praktisch vaak niet mogelijk . Zeker als social media moet ‘concurreren’ met bewezen communicatiemiddelen wordt snel gekozen voor het vertrouwde. Reden waarom social media niet wordt niet geïntegreerd in het marketing- en communicatiebeleid waarmee technische bedrijven onbedoeld de voordelen van social media mislopen.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Plaats een reactie