Maarten van der Boon, Leertouwer: ‘Praktijk leidraad voor beleid social media technische bedrijven’

Bedrijven in de industrie en techniek kunnen veel met social media bereiken. Als ze de LinkedIn, Twitter, YouTube, FaceBook en alle andere platforms maar gericht en bewust inzetten. Die stellige mening is Maarten van der Boon toegedaan. Hij is marketingcommunicatiemanager bij de installerende systeemintegrator Leertouwer in Barneveld en onder meer verantwoordelijk voor social media.

Branding en bijdragen aan de beoogde marktprofilering. Maarten van der Boon noemt dit desgevraagd als twee voorbeelden waarmee social media technisch georiënteerde bedrijven hun meerwaarde bewijzen. ‘Met name Twitter zie ik als platform dat daarvoor ingezet kan worden. Daarmee kan meerdere keren per dag een bericht worden verstuurd waaruit blijkt waar een bedrijf voor staat, zoals het elkaar versterkende producten- en dienstenpakket, de brede technische kennisbasis, het hoge serviceniveau of de vakkundige helpdesk.’

Twitter=interactie

Het daarvoor door bedrijven vaak gehanteerde ‘zenden’ van de boodschap zou volgens Van der Boon daarbij eerder uitzondering dan regel moeten zijn. ‘Interactie zou de voorkeur moeten hebben’, stelt hij. ‘Denk daarbij aan het tweeten van links die voor volgers interessant zijn, bijvoorbeeld over ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Kies daarbij voor een mix van links van andere website en de eigen bedrijfswebsites. Maar gebruik Twitter ook om te ‘luisteren’ naar wat er gezegd wordt over je diensten, je markt en misschien wel over je bedrijf’’, is zijn advies.

Van der Boon geeft ook als tip om links naar video’s te tweeten, bijvoorbeeld van het eigen YouTube-kanaal. ‘Maar denk ook aan quotes of berichten die anderen hebben verstuurd en waarvan de inhoud die jouw beoogde marktpositie versterkt. Voeg daar een eigen opmerking of link aan toe’, zegt hij. ‘Zet die tekst voorop, gevolgd door de tweet -of een samenvatting daarvan- van het andere bericht en sluit of met: RT  en dan de accountnaam.’

Retweeten

Zo’n combinatie kan het volgens Van der Boon interessant maken voor volgers. ‘Dat vergroot de kans dat die een bericht dan weer retweeten. Omdat anderen je daarmee promoten kom je bij potentiële klanten in beeld. Met name daarin zit de meerwaarde van Twitter’, zegt hij. ‘Maar zet Twitter daarbij wel gericht in. Denk na welke onderwerpen voor anderen interessant zijn en jouw kennis versterken. Dat is belangrijk, juist omdat dat bijdraagt aan de beoogde marktprofilering.’

Bij elektrotechnisch installateur Leertouwer gaat het om tweets die de kernactiviteiten versterken. ‘Daarbij gaat het om het bieden van maatoplossingen door het slim koppelen van elektrotechnische systemen en het toepassen van nieuwe duurzame technieken om het comfort, veiligheid, efficiëntie en rendement te bevorderen. We willen vooral de missie uitdragen die focust op het innoveren, integreren en installeren van totaaloplossingen door middel van hoogwaardige installaties op het gebied van elektrotechniek, procesbesturing, telematica en beveiliging.’

#ketelkapot

Uitbreiding van het bestaande netwerk en nieuwe contacten leggen. Volgens Maarten van der Boon zijn dat twee andere belangrijke redenen waarom bedrijven in de industrie en techniek social media integreren in hun bedrijfsbeleid. En de nieuwe contacten kunnen ook tot omzetvergroting leiden, weet hij uit de praktijk, blijkt uit een voorbeeld van een CV-bedrijf.

‘Ik ken CV-bedrijven die ’s winters Twitter scannen op de hashtag #ketelkapot en zo aan nieuwe opdrachten komen. Dat geeft maar aan dat de gerichte inzet van social media tot nieuwe orders kan leiden en daarmee tot omzetvergroting. Social media zijn daarvoor een eerste contactmoment.’ Met name dat laatste ziet Van der Boon als groot voordeel.

‘Contact leggen is het allerbelangrijkste voor bedrijven, elke zakelijk overeenkomst begint daarmee’, vindt hij. ‘Zelf gebruikt hij daarvoor LinkedIn en Twitter. ‘LinkedIn omdat het een verlengstuk is van persoonlijk netwerk en mogelijkheden biedt om je netwerk verder online uit te breiden. En Twitter omdat het gericht inzetten van elkaar versterkende boodschappen bijdragen aan de beoogde branding en marktprofilering.’

Privé- account

Alhoewel dat laatste een bedrijfsdoelstelling dient, gebruikt Van der Boon daar toch zijn eigen Twitter-account voor. ‘Dat is persoonlijker. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen, feit is dat emoties daarbij een grote rol spelen. Daarom gebruik ik het zakelijke account alleen voor het versturen van formele informatie waarbij de toon en de aard van de boodschap anders is’, zegt hij.

‘Ik ben me daarbij altijd bewust van het feit dat tweets me altijd achtervolgen. Daarom denk ik altijd goed na over wat ik tweet, of het nu een privé of een zakelijke tweet is. Het is altijd vergelijkbaar met wat ik ook in het openbaar zou uitspreken. Alleen zijn er nu veel meer mensen die luisteren. Je staat feitelijk op een zeepkist.’

Wees je daarom bewust van het platform en zet het gericht in, is dan ook het devies van Van der Boon. ‘Denk na wat je er mee wilt bereiken en hoe.  Denk groot, begin klein’, is daarbij zijn devies. ‘Laat social media zich in de praktijk ontwikkelen. Dan hoeft vooraf niets alles tot in detail worden beschreven te staan.  De meeste technisch georiënteerde bedrijven hanteren die hand on aanpak’, weet Van der Boon uit de praktijk. ‘Maar laten de vooraf geformuleerde doelstellingen wel steeds het uitgangspunt zijn’, benadrukt hij. ‘Daarmee hebben bedrijven niet alleen een kader waarbinnen ze social media vorm kunnen geven, maar werken ze ook gaandeweg toe naar het realiseren van hun doelen.’

Wat kunnen bedrijven met social media bereiken:

  1. Inzicht krijgen in marktontwikkelingen
  2. Uitbreiding netwerk
  3. In contact komen met potentiële klanten
  4. Versterken marktprofilering

Foto: Maarten van der Boon, marketingcommunicatiemanager bij Leertouwer, voorzitter van de Vakgroep Domotica-ICT (Do-IT) en lid van het algemeen bestuur van Uneto-VNI.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: