Social media voorwaarde sterke marktpositionering filtratiespecialist

Niet alleen de online vraagbaak en kennisbron worden op het gebied van industriële filtratie, maar ook  in contact komen met (potentiële) klanten door kennis te delen en specifieke technische vragen gericht te beantwoorden. Dat wil HITMA Filtratie bereiken door de strategische inzet van social media.

Het bedrijf wil daarmee de naamsbekendheid vergroten en zich als filtratiespecialist stevig op de kaart zetten. HITMA deed dat al eerder succesvol met een andere divisie uit de groep, de Breekplaatspecialist. ‘Voor een sterke marktpositionering zijn social media een doorslaggevende randvoorwaarde’, stelt directeur Hans Tangenberg.

De industriële toeleverancier gaat daarvoor vrijwel alle bekende social media-kanalen inzetten, waaronder Twitter, LinkedIn, een bedrijfsblog en YouTube. ‘Het zijn aanvullende communicatiekanalen die we gericht gebruiken om duidelijk te maken waar we voor staan en waarvoor bedrijven in de industrie bij ons terecht kunnen’, aldus de directeur.

#Filtratiespecialist

HITMA Filtratie is leverancier van een breed pallet aan producten voor uiteenlopende filtratietoepassingen in de industrie en vertegenwoordigt vrijwel alle in de markt bekende merken. ‘De belangrijkste sectoren waar we ons op richten zijn hydrauliek en pneumatiek, de watermarkt, de (petro)chemie, de food-, proces en elektronische industrie’, zegt de directeur desgevraagd.

‘We denken met de klant mee, lossen hun problemen op door over de juiste filterkeuze te adviseren. Onze professionals zitten bij de klant aan tafel, begeleiden een traject vanaf het moment dat zich een eerste vraag aandient tot de installatie en het periodieke onderhoud. Desgewenst nemen we ook de inkoop en het voorraadbeheer van klanten over. Ook hebben we een eigen laboratorium waar analyses uitgevoerd kunnen worden, bijvoorbeeld ten behoeve van oliemanagement. Juist industriële bedrijven die deze faciliteit niet zelf in huis hebben, zien dat als een duidelijke meerwaarde.’, weet hij.

Twitter

Social media zijn volgens Tangenberg bij uitstek geschikt om via meerdere kanalen te laten zien hoe breed het pallet aan producten en diensten is dat de filtratiespecialist als full service bedrijf biedt. ‘Niet alleen aan bestaande klanten, maar ook aan prospects. Mede daarom willen we social media ook inzetten om bestaande contacten te versterken en het relatienetwerk verder uit te bouwen.’

Volgens hem dienen social media nog een ander belangrijk doel. ‘Door de wisselwerking die er van kanalen als Twitter, LinkedIn en YouTube uitgaat, houden we feeling met de markt, blijven we op de hoogte van wat er speelt. We willen graag weten waar bedrijven tegen aan lopen bedrijven, welke vragen ze hebben en welke daarbij behorende informatiebehoefte. Omdat dat interactie met de doelgroepen vereist, hebben we het plan om een zakelijk blog op te zetten. Binnen de HITMA-groep zijn we de eerste die dat doen’, zegt Tangenberg.

Bedrijfsblog

Er is bewust voor een bedrijfsblog gekozen, zegt de directeur. ‘Omdat je daardoor direct de link legt tussen onze professionals, hun expertise en ervaring enerzijds en de markt, de bedrijven, onze klanten met hun vragen anderzijds. Behalve dat onze filtratiespecialisten gaan bloggen over praktijkvoorbeelden, praktische onderwerpen waar ze ‘in het veld’ tegenaan lopen, worden ook richtlijnen op het gebied van veiligheid en milieu belangrijke aandachtspunten. Het blog moet – door de wisselwerking met de andere social media- voor iedereen die maar iets over industriële filtratie wil weten het online aanspreekpunt worden. Het Nr.1 platform. Als we daarin slagen, levert het blog een belangrijke bijdrage aan de beoogde marktpositionering en hebben social media zich voor ons zeker bewezen.’

Dit artikel is het tweede uit een tweeluik. In het  eerste verhaal een interview met Dick Verhoef die op Twitter het gezicht is van de Breekplaatspecialist, een andere onderdeel van de HITMA-groep.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: