Social media benadrukt faciliterende rol technologieconcern

Grofweg zo’n 1.000 keer werd de speciaal daarvoor gemaakte #hashtag rond de Safety & Security beurs in Amsterdam gebruikt op Twitter. Daarmee was het experiment van de industriedivisie van Siemens Nederland een succes, zegt Frans-Pieter de Jong, marketing communicatieadviseur bij de sector Industry en onder andere werkzaam voor de divisie Building Technologies.

Het idee om social media tijdens de beurs te lanceren was nieuw. ‘De RAI, waar het event plaatsvond, was er nog niet mee gekomen’, zegt De Jong. ‘Maar haakte wel direct aan toen wij het initieerde.’ Met name de wisselwerking tussen online en offline kwam goed uit de verf, vindt hij. ‘Persoonlijk contact en via Twitter versterkten elkaar. Bedrijven die door middel van tweeten al met elkaar in contact waren gekomen, zochten elkaar op de beursvloer ook op. Daarmee gaat netwerken sneller dan de traditionele vorm zoals we die kennen. Mede daarmee bewijst een medium als Twitter in deze situaties z’n voordeel.’

Strategie

Het communicatieteam van Building Technologies loopt voorop met social media, zegt De Jong die een bovengemiddelde interesse voor social media heeft. ‘Samen met mijn collega Irene Schaefers, heb ik een aantal mogelijkheden in kaart gebracht en die bij mijn collega’s geïntroduceerd. Daarna zijn we gaan experimenteren wat we online en offline kunnen doen, zoals bijvoorbeeld bij de beurs in de RAI. Die fase hebben we nu gehad. We hebben de intentie om de volgende stap zetten’, zegt De Jong. ‘Naar een social media-strategie die onderdeel is van de company policy en geïntegreerd is in de dagelijkse werkzaamheden van de medewerkers die met social media aan de slag gaan.’

Met name dat laatste vormt een grote uitdaging, heeft De Jong nu al in de praktijk geconstateerd. ‘Mensen en tijd. Niet alleen mensen die er voor vrij gemaakt kunnen worden, maar die het ook nog eens leuk vinden om social media onderdeel van hun werk te maken. We zoeken daarvoor intern naar katalysatoren die anderen in hun enthousiasme meenemen en die interesse voor social media combineren met kennis van de business.’

Behalve mensen zijn budget en commitment van de directie twee andere belangrijke criteria die De Jong noemt om een social media-strategie te kunnen ontwikkelen en te implementeren. ‘Het enthousiasme van de directie is inmiddels gewekt en is voor ons communicatieteam reden om verder te werken naar een echte social media-strategie.

De Jong vindt het belangrijk dat een Siemens er op tijd bij is. ‘We staan aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling die veel voor de industrie gaat veranderen. Siemens is een innovatief concern als het gaat om techniek en dat willen we ook zijn waar het om social media gaat.’

Oplossingsgericht

Social media gaan veel voor Siemens betekenen, voorspelt De Jong. Het is het smeermiddel waarmee we de slag kunnen maken van productgerichte marketing naar oplossingsgericht met klanten communiceren. Daarbij willen we niet te veel op techniek focussen. Het product pushen is verleden tijd, we positioneren ons als facilitator die oplossingsgericht denkt. Veel klanten zijn niet geïntreseerd in de technische details, ze willen simpelweg een comfortabele en veilige werkomgeving, weet hij.

‘Wat daar technisch voor komt kijken is daaraan ondergeschikt. Het gaat vooral om de belangrijke ontwikkelingen in de branche en daarover informeren we ze proactief, bijvoorbeeld over veranderende wet en regelgeving. Die kennis hebben wij in huis en daar kunnen wij onze doelgroep mee helpen, vooral ook met behulp van social media. Hiermee kunnen wij ons presenteren als volwaardige gesprekspartner, een consultant die weet wat er speelt en daar waar nodig oplossingen kan bieden.’

Seminar ‘Sociale media voor de industrie’

De Jong is een van de deelnemers aan het seminar dat IndustrialSocialMedia op 29 juni as. in Soesterberg organiseert. ‘Ik wil graag in contact komen met andere bedrijven om te kijken hoe ver ze zijn en of collega’s met meer social media-ervaring ons nieuwe inzichten kunnen bieden. De uitdagingen zijn overal in de techniek en industrie hetzelfde. We kunnen elkaar handvaten bieden hoe knelpunten aan te pakken. Hoe maken andere bedrijven mensen vrij voor social media en hoe maken zij de slag naar de nieuwe manier van werken die daaruit voortkomt? Daar ligt onder meer mijn interesse. Mijn onderbuikgevoel zegt dat de meesten, net als wij, nog in de beginfase zitten en nog geen gestructureerde aanpak voor social media hebben. Op zich is het goed, dan haken we op het juiste moment in en kun je kennis met elkaar delen. Het seminar op 29 juni as. is daar bij uitstek de gelegenheid voor.’

Aanmelding voor het seminar ‘Social media voor de industrie’ kan via het inschrijfformulier.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: