Channelmarketeers organiseren social media technisch dienstverlener Onexis

Hoe kanaliseer je berichtgeving via social media en wie coördineert als een spin in het web al deze uitingen. Bijna alle bedrijven in de industrie en techniek die met social media aan de slag gaan, stellen zich die vraag.  Met name Twitter is daarbij een aandachtspunt. Bedrijven hebben vaak niet alleen een eigen corporate account dat ze gebruiken om de wat formelere Tweets te versturen. Medewerkers hebben daarnaast vaak ook een Twitter-account en Twitteren op persoonlijke titel.

Een korte rondgang langs de bedrijven die op de lijst van de Industrial Daily staan, leverde de redactie wat praktische aandachtspunten op die bedrijven in de industrie en techniek van nut kunnen zijn.

  1. Medewerkers vermelden in hun profielinfo niet altijd de bedrijfsnaam, maar omschrijven wel in welke sector ze actief zijn en wat hun kernactiviteiten zijn. Als ze wel aangeven waar ze werken, ontbreekt de account-naam die met @ … begint. Daardoor missen bedrijven een kans dat geïnteresseerden naar het zakelijk account doorklikken.
  2. Tweets die via een privé -account van medewerkers worden verstuurd blijven niet altijd persoonlijk, maar gaan ook over de sector of het bedrijf waar ze werken. Die info hoeft niet altijd in lijn te zijn met het bedrijfsbeleid.
  3. Bedrijfaccounts worden vaak gebruikt om de wat formelere tweets te versturen, de boodschap zenden staat daarbij vaak centraal waardoor de interactie met volgers ontbreekt.
  4. Privé-Tweets zijn soms erg persoonlijk hetgeen ook z’n weerslag kan hebben op het bedrijfsimago.
  5. Bij medewerkers met een privé-account die ook een bedrijfs-account beheren, lopen de Tweets soms door elkaar: zakelijke berichten worden prive verzonden en andersom. Dat kan verwarring scheppen.
  6. Medewerkers zetten berichten wel op hun LinkedIn-profiel, maar vergeten die ook te Tweeten (hetzij privé hetzij zakelijk). Begrijpelijk omdat een collega een zakelijk Twitter-account kan beheren waarvoor intern afstemming nodig is. Maar het is wel een gemiste kans om het bedrijf, product of activiteit in kijker te zetten.
  7. Tweets hangen als los zand aan elkaar, zowel van het zakelijk als de verschillende privé-accounts van medewerkers. Omdat er geen lijn in de berichtgeving zit, is de boodschap onduidelijk en zullen mogelijke geïnteresseerden niet snel gaan volgen of doorklikken naar de landingpage op de bedrijfswebsite.

Juist die laatste twee punten maken duidelijk dat coördinatie van accounts en berichtgeving een noodzaak wil een bedrijf Twitter gericht inzetten om de bedrijfsdoelstellingen te haleb. Dat kan met een CFO, een Chief  Twitter officer die als ‘centrale man’ zowel accounts als tweets aanstuurt. Een andere optie is een channelmarketeer die bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor een product- of klantengroep of een merk dat een bedrijf voert.

Meerwaarde communiceren

Om die reden koos Onexis voor channelmarketeers. De technisch dienstverlener voert in de markt drie merken: Rexel voor kleinere installateurs en ZZP’ers, Hagemeyer voor grote installatiebedrijven en Onexis voor de industrie. Alle drie de labels hebben een LinkedIn-profiel en een eigen corporate Twitter account. Drie channelmarketeers zijn verantwoordelijk voor de respectievelijke merken. Voor Onexis is dat productmanager Theo Schiebroek. ‘Bij de keuze van de onderwerpen voor de berichten en tweets is klantenbinding door kennisoverdracht een belangrijk uitgangspunt’, vertelt hij. ‘We willen dicht bij klanten staan, ze informeren en we zien dat dat ook werkt. Uit Google Analytics blijkt bijvoorbeeld dan klanten via LinkedIn bij ons binnenkomen.’

Schiebroek heeft er bewust voor gekozen niet alleen sec te focussen op Onexis-nieuws. ‘We willen met klanten communiceren wat voor hun dagelijkse bedrijfsvoering van belang is, dus ook sectorbrede ontwikkelingen, zoals een bericht over een onderzoek naar de maakindustrie.’ Daar waar de berichtgeving wel op Onexis betrekking heeft, ligt de focus specifiek op (technologische) ontwikkelingen waarmee we als technisch dienstverlener een meerwaarde bieden’, vertelt hij.

‘Daarbij zijn Twitter en Linked vooral kanalen om kennis uit te wisselen waaruit blijkt waarin Onexis zich van andere technische dienstverleners onderscheidt’, zegt Schiebroek. Hij noemt de samenwerking met het Technical Benefits, de centrale inkooporganisatie van de FME, als voorbeeld. ‘Daardoor kan Onexis bijvoorbeeld de nieuwste  producten van Schneider Electric tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden. Niet elke technische dienstverlener kan dat en omdat wij daarin onderscheidend, zijn willen wij dat dan ook via onze social media-kanalen benadrukken.

Support concerntop

Voor Onexis, Rexel en Hagemeyer zijn social media relatief nieuw. ‘Daarom zoeken we nog naar de juiste invulling’, zegt Edward Breedveld, manager E-commerce en eindverantwoordelijk voor alle drie de labels. ‘Wat wil je aan kennis delen en via welk kanaal. Dat is de vraag die ons bezighoudt als we intern over social media overleggen. Daarbij zijn ook alle zeven marketeers betrokken en de directie. Hetgeen aangeeft dat social media ook door de concerntop breed wordt gedragen.’ Dat is volgens hem belangrijk. ‘Anders kun je je social media beleid nooit uitbouwen en structureel in het bedrijfsbeleid inbedden. Een voorwaarde om social media gericht in te zetten, niet alleen om het marktonderscheid te benadrukken, maar ook om de concurrentiepositie verder te versterken.’


Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: