John Weinstock, NEVI: social media veranderen inkooplandschap

Social media gaan het inkooplandschap op termijn drastisch veranderen. Dat voorspelt John Weinstock van NEVI, het kenniscentrum voor inkopers. ‘Neem bijvoorbeeld marktonderzoek, de verkenning om leveranciers te vinden. Het verschil tussen field research en desk research gaat enorm verschuiven. Inkopers die social media bij sourcing gebruiken, kunnen daardoor veel meer van achter hun bureau doen.’

Ook kunnen bij het inkoopproces social media-platforms worden ingezet, blikt hij vooruit. ‘Die bieden per productgroep een overzicht van leveranciers en/of hun productgroepen. Dat is totaal nieuw.’ Een enorme vooruitgang, vindt Weinstock dat. ‘Omdat het daardoor voor inkopers veel duidelijker wordt wat leveranciers te bieden hebben. Het aanbod wordt transparanter waardoor niet alleen de selectie makkelijker wordt, maar stappen in het inkoopproces ook anders worden ingevuld. Dat komt de efficiëntie van de inkoop op termijn ten goede.’

Effect op inkoopbeleid

Weinstock benadrukt dat social media meer zijn dan alleen LinkedIn, FaceBook, Hyves en Twitter. ‘Social media moeten veel breder worden getrokken. Alle online bronnen die van belang zijn voor sourcing van bedrijven horen daarbij. Dus niet alleen Twitter en LinkedIn die in de  industrie en techniek veel worden gebruikt.’ Maar ook  informatie- en comunicatieplatforms, online catalogi, databases, slide share presentations, tagging, e-tendering en marktplaatsen of kennisbronnen voor info en opinievorming.’

Social media kunnen volgens Weinstock inkopers nog een ander voordeel bieden.  ‘Het geeft ze informatie over klantervaringen. Sommige websites zijn daarin zelfs gespecialiseerd. De terugkoppeling van eindgebruikers heeft een enorme impact op het inkoopbeleid en het actieplan. Grote concerns hebben afdelingen die alle social media volgen en snel op klachten reageren. Vaak zie je in de praktijk ook dat ze wijzigingen doorvoeren bijvoorbeeld in specificaties of functionaliteiten waardoor producten nog  meer op de klantenwensen afgestemd kunnen worden. Met name voor bedrijven in de industrie of techniek zit daarin een belangrijke meerwaarde van social media.’

Seminar ‘Social media voor de industrie’

Weinstock is een van de sprekers tijdens het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni organiseert. ‘Ik wil met mijn presentatie awarness creëren. Wat kunnen inkopers er mee, welk online kanalen en bronnen zijn er en wat levert dat aan informatie op. Er is op veel op internet te vinden over technische producten en diensten. Maar hoe ga je daar als inkoper mee om en hoe kunnen social media praktisch in het inkoopproces worden ingezet?’

De antwoorden op die vragen moeten volgens hem niet alleen bijdragen aan bewustzijnvorming. ‘Maar ook inzicht bieden hoe met social media het inkoopproces efficiënter georganiseerd kan worden.’ Daarbij snijdt het mes aan twee kanten, stelt hij. ‘Ik wil met mijn verhaal ook leveranciers van technische producten en diensten laten zien hoe inkopers social media – gaan – inzetten. Daardoor kunnen leveranciers met hun social media-beleid beter inspelen op het gebruik van social media aan de inkoopkant van hun klanten.’

Klik hier voor informatie over het seminar ‘Social media voor de industrie’ op 29 as. Aanmelden kan via de website van Comprehensio.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: