Strategische oriëntatie industriële toeleverancier Addit op social media

Waar veel bedrijven in de industrie en techniek hands on beginnen met social media en al doende leren, tekent industriële toeleverancier Addit voor een andere aanpak. ‘We doen nu nog helemaal niets met social media, maar het wordt wel zo langzaamaan tijd dat we daar over na gaan denken. Bijvoorbeeld of we prospects niet op een andere manier kunnen vinden en of we social media daar bij kunnen inzetten’, zegt directeur Peter Kerstjens.

Daarbij gaat hij niet over één nacht ijs. ‘Mochten we tot die conclusie komen dat social media een meerwaarde voor ons heeft, dan gaan we dat organisatiebreed invoeren. We gaan dan zeker niet zo maar aan de slag. Na een gedegen oriëntatie waarbij we in kaart brengen wat we met social media kunnen en inventariseren wat er voor nodig is om het in te voeren, zullen we een beleidslijn ontwikkelen die er op is gericht om social media een geïntegreerd onderdeel van de bedrijfsvoering te maken’, aldus Kerstjens, een van de deelnemers aan het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat op 29 juni as. in Soesterberg plaastvindt. Op het programma staan presentaties van praktijksprekers, waaronder John Weinstock van de NEVI, Jos Fleischeuer van Comprehensio, Edward Breedveld van Onexis en Jan Willem Kaaijk van Nico Kaaijk Metaalbewerking.

Addit kiest er niet voor in de praktijk te leren. ‘Ik begrijp dat er bedrijven in de industrie en techniek zijn die al werkend met social media aan de slag gaan, stap voor stap leren hoe ze er een voordeel mee kunnen en hoe social media gaandeweg z’n weg in de organisatie vindt’, zegt Kerstjens. ‘Maar wij hebben een buitengewoon complex en samengesteld vak, geheel nieuwe ontwikkelingen zoals social media kunnen we niet zo maar in de organisatie laten landen. Voor iedereen die er bij betrokken is moet duidelijk zijn wat er van hem of haar wordt verwacht, wat we er mee willen bereiken en hoe er op resultaten kan worden meten. Alleen op die manier kunnen we social media succesvol in de organisatie inbedden op zo’n manier dat het ook daadwerkelijk wat oplevert’, aldus Kerstjens.

Marktvraag

Het is die gestructureerde aanpak die Addit inmiddels tot het voorbeeld van industriële toelevering heeft gemaakt. Het bedrijf met400 medewerkers is gespecialiseerd in het ontwikkelen, de engineering en de productie van modules, machines en apparaten en is actief in diverse marktsegementen zoals de defensie-, medische-, printing- en food-industrie.

De dienstverlenende rol van Addit met eigen productiefaciliteiten in Nederland en Polen, strekt zich tot ver in de supply chain uit. Behalve voorraadbeheer, onder meer op  basis van KanBan, neemt de system supplier ook de wereldwijde sourcing op zich en is het bedrijf verantwoordelijk voor het tijdig leveren van reserveonderdelen. ‘De volgende stap wordt dat we machines en systemen die al operationeel zijn ook gaan servicen’, zegt Kerstjens.

Die brede span of control in de toeleveringsketen is een van de belangrijkste onderscheidende factoren, vertelt Addit-directeur Kerstjens. ‘We beheersen de totale life cycle van een product, van ontwikkeling tot en met het uitfaseren van de markt. Er zijn maar weinig toeleveranciers die zich daarmee kunnen meten’, weet hij uit de praktijk. ‘Het voordeel dat Addit de supply chain goed in de greep heeft is meerledig, blijkt uit de toelichting van Kerstjens. ‘We kunnen door onze technologiekennis niet alleen innovatieve producten ontwikkelen, maar ook op het juiste moment de productaantallen leveren waar de markt om vraagt. Als uit de afnemersvraag blijkt dat er productaanpassingen nodig zijn, kunnen we daar bovendien ook nog eens snel op inspelen door te re-engineeren. Omdat onze keten zo breed en flexibel is ingericht, kunnen we als een product aan het einde van de levenscyclus komt in onze eigen keten de productie outsourcen. Voor opdrachtgevers is dat een groot pluspunt omdat ze ook dat uit handen kunnen geven en zich kunnen concentreren op zaken als branding of het bedenken van nieuwe producten.’

Social media voor de industrie

Kerstjens hoefde niet lang na te denken om ja te zeggen tegen de deelname aan het seminar ‘Social media voor de industrie’. ‘Het kwam op het juiste moment. Ik dacht er al langer over na om mezelf over social media te informeren over de huidige stand van zaken zodat ik op basis daarvan kan overwegen hoe wij social media aan de slag zouden kunnen gaan. Marketing en sales met een focus op Europa zie ik daarbij als serieuze optie. Deelname is voor mij een eerste stap om helder te krijgen of social media een middel kan zijn om leads op een andere manier te vinden en te benaderen. Bovendien hoop ik mee te krijgen hoe social media zich de komende jaren gaat ontwikkelen zodat ik een link kan leggen met de belangrijkste tendensen op onze belangrijkste markten. Die vooruitziende blijk past bij ons, is een belangrijke pijler onder ons bedrijfsbeleid omdat we op basis daarvan snel een visie kunnen ontwikkelen waarmee weer voorop lopen. Ik verwacht dat social media die rol als koploper kan versterken en mede daarom heb ik me aangemeld en verwacht ik veel van het seminar.’

Het door IndustrialSocialMedia georganiseerde seminar ‘Social media voor de industrie’ vindt op 29 juni as. in Soesterberg plaatsvindt. Aanmelding kan via het inschrijfformulier.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: