Social media krijgt steun concerntop technisch dienstverlener Onexis

Social media zijn in de industrie en techniek nog geen gemeengoed. Daar waar bedrijven bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter wel gebruiken, gebeurt dat doorgaans nog op ad-hoc basis. Het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni as. organiseert, biedt een praktijkgericht programma met voorbeelden uit de techniek en industrie. Behalve dat bedrijven daardoor de stap kunnen zetten naar een effectief social mediabeleid, helpt het ze ook meer uit social media te halen.

Het seminar focust om die redenen specifiek op de inzet van social media in het commerciële en marketingproces van technische producten, diensten en oplossingen.
Ook is er veel aandacht voor concrete toepassingsmogelijkheden van social media.
Reden waarom het organiserende IndustrialSocialMedia, een platform voor social media in de industrie, er voor heeft gekozen alleen maar sprekers uit de praktijk uit te nodigen, waaronder Edward Breedveld, manager E-commerce van technisch dienstverlener Onexis.

Doelstellingen social media

Welke doelen wil je als industrieel of technisch bedrijven met social media halen en welke middelen zet je daarvoor in. Op die vragen geeft hij tijdens het seminar antwoord. Kies je voor Twitter, YouTube. LinkedIn, een zakelijke blog, Facebook of Yammer. ‘Wat bepaalt je keuze en wat denk je er mee te bereiken. Ook daar zal Breedveld op inzoomen. ‘Met als beoogd resultaat dat bedrijven gaan zien wat ze nog meer met social media kunnen dan te hooi en te gras een bericht Twitteren of af en toe aan een discussie op LinkedIn deelnemen’, licht hij desgevraagd toe.

Breedveld hoopt met zijn inleiding te bewerkstelligen dat deelnemende bedrijven niet alleen gaan nadenken hoe ze social media maximaal kunnen inzetten en wat ze daarmee kunnen bereiken. Maar vooral ook hoe ze de interactie tussen de verschillende vormen van social media kunnen versterken om daarmee het rendement te vergroten. ‘Voor bedrijven in technische en industriële sectoren die die weg inslaan, dragen social media direct bij aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Daardoor vergroten ze niet alleen hun onderscheidend vermogen, maar zetten de ook de concurrentie op achterstand.’

Onexis

Breedveld is verantwoordelijk voor alle social media bij Onexis dat nog maar relatief kort een gerichte social media koers vaart. ‘Het is voor ons vooral een aanvulling op de online-bestelmogelijkheden die we afnemers al boden, waaronder twee webshops en platforms als Hubwoo en Ariba die inkopers bij klanten gebruiken om te bestellen. We maken het hen makkelijker omdat alle leveranciers hun producten via de webshops of platforms aanbieden. En die online-benadering vertaalt zich doorgaans ook terug in een scherpere prijs.’

Onexis richt zich met social media op industriële bedrijven, vertelt Breedveld. ‘Die zijn door hun ‘handen-uit-de-mouwen-aanpak’ gewend om gericht te communiceren. Daardoor leggen ze niet alleen makkelijker contact, maar zijn ook toegankelijker voor informatie.’ Net als voor veel bedrijven in de industrie en techniek zijn Twitter en LinkedIn de belangrijkste social media die Onexis inzet. ‘LinkedIn gebruiken we vooral om in discussiegroepen technische informatie te delen. Twitter is er onder meer voor de promotie van producten en branding van de bedrijfsnaam die pas twee jaar bestaat na een samenvoeging van Hagemeyer en Rexel die als merk nog wel worden gevoerd.’

Kennis delen

Kennis delen is daarvoor volgens hem belangrijk. Een Twitter-principe dat veel technische bedrijven nog niet altijd op de juiste manier toepassen, ziet hij in de praktijk. ‘Veel van de Tweets zijn eenzijdig gericht en gaan bijvoorbeeld over productinformatie, het dienstenpakket, een bedrijfsverhuizing, deelname aan een beurs of verkoopaanbiedingen. Negen van de tien bedrijven Twitteren over voor hen belangrijke onderwerpen. Ze houden (onvoldoende) rekening met de interessegebieden van hun volgers. Eenrichtingsverkeer, noemen social media experts dat. Kennis delen, de essentie van social media, gebeurt nog relatief weinig.’

Breedveld begrijpt wel hoe dat komt. ‘De meeste industriële bedrijven hebben pas kort een Twitteraccount en ontdekken nog volop hoe het medium werkt, dat ze hun mindset daarop moeten aanpassen. Informatie ‘zenden’ dateert nog uit het pre-internettijdperk, waarbij de focus heel sterk op het bedrijf zelf lag. Ze moeten er nog aan wennen dat via social media informatie wordt gedeeld waar volgers wat aan hebben. En op termijn hebben ze daar ook baat bij. Een Tweet die in de smaak valt wordt namelijk geretweet. Indirect is dat dan promotie voor een bedrijf.’

Contacten onderhouden

Om kennis te kunnen delen heb je andere volgers nodig, stelt Breedveld. ‘Die op zoek zijn naar voor hun relevante, specifiek informatie. Bij Onexis zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan over de maatvoering van een bepaald industrieel component of vragen over kostenbesparing door voorraden effectiever te beheren. Door gericht te antwoorden komt er interactie op gang en daar is Twitter nu juist voor bedoeld.’ Voor de voorbeelden die Breedveld noemt, worden LinkedIn en Twitter nog niet gebruikt. ‘Dat gaat nu nog via de technische helpdesk. Als onderneming gebruiken we Twitter te kort om al op die manier interactief bezig te zijn. Maar we kijken zeker hoe we de service van de helpdesk al dan niet deels ook op Twitter kunnen bieden.’

Onexis heeft nog maar relatief kort een corporate Twitteraccount. Tot de verbazing van Breedveld groeide de groep volgers in een paar weken tijd flink uit. ‘En dat zijn ook de goede volgers’, zegt hij. ‘Die voor ons interessant zijn, zoals klanten.’ Twitter is voor Onexis ook een kanaal om contacten te onderhouden. ‘En dan gaat het niet alleen om klanten, maar om alle relaties waar we graag mee communiceren. Twitter biedt als voordeel dat we dan andere vormen van communicatie, zoals een nieuwsbrief of email kunnen laten vervallen.’

Channelmarketeers

De technisch dienstverlener voert in de markt drie merken: Rexel voor kleinere installateurs en ZZP’ers, Hagemeyer voor grote installatiebedrijven en Onexis voor de industrie. Alle drie de labels hebben een LinkedIn-profiel en een eigen corporate Twitter account. Drie channelmarketeers zijn verantwoordelijk voor de respectievelijke merken. Voor Onexis is dat productmanager Theo Schiebroek. ‘Bij de keuze van de onderwerpen voor de berichten en tweets is klantenbinding door kennisoverdracht een belangrijk uitgangspunt’, vertelt hij. ‘We willen dicht bij klanten staan, ze informeren en we zien dat dat ook werkt. Uit Google Analytics blijkt bijvoorbeeld dan klanten via LinkedIn bij ons binnenkomen.’

Schiebroek heeft er bewust voor gekozen niet alleen sec te focussen op Onexis-nieuws. ‘We willen met klanten communiceren wat voor hun dagelijkse bedrijfsvoering van belang is, dus ook sectorbrede ontwikkelingen, zoals een bericht over een onderzoek naar de maakindustrie.’ Daar waar de berichtgeving wel op Onexis betrekking heeft, ligt de focus specifiek op (technologische) ontwikkelingen waarmee we als technisch dienstverlener een meerwaarde bieden’, vertelt hij.

‘Daarbij zijn Twitter en Linked vooral kanalen om kennis uit te wisselen waaruit blijkt waarin Onexis zich van andere technische dienstverleners onderscheidt’, zegt Schiebroek. Hij noemt de samenwerking met het Technical Benefits, de centrale inkooporganisatie van de FME, als voorbeeld. ‘Daardoor kan Onexis bijvoorbeeld de nieuwste  producten van Schneider Electric tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden. Niet elke technische dienstverlener kan dat en omdat wij daarin onderscheidend, zijn willen wij dat dan ook via onze social media-kanalen benadrukken.

Support concerntop

Voor Onexis, Rexel en Hagemeyer zijn social media relatief nieuw. ‘Daardoor zoeken we nog naar de juiste invulling’, zeggen Breedveld en Schiebroek. ‘Wat wil je aan kennis delen en via welk kanaal. Dat is de vraag die ons bezighoudt als we intern over social media overleggen. Daarbij zijn ook alle zeven marketeers betrokken en de directie. Hetgeen aangeeft dat social media ook door de concerntop breed wordt gedragen.’ Dat is volgens hen belangrijk. ‘Anders kun je je social media beleid nooit uitbouwen en structureel in het bedrijfsbeleid inbedden. Een voorwaarde om social media gericht in te zetten, niet alleen om het marktonderscheid van Onexis te benadrukken, maar ook om de concurrentiepositie verder te versterken.’

Aanmelding voor het seminar ‘Social media voor de industrie’ kan via het inschrijfformulier.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: