Social media leveren metaalbedrijf Kaaijk concurrentievoordeel op

Jan Willem Kaaijk  van Nico Kaaijk Metaalbewerking in Zaanstad was een van de eersten die op LinkedIn een profiel aanmaakte. Toen Twitter zich aandiende zag hij ook direct de mogelijkheden. ‘Social media zijn voor een kleiner metaalbedrijf als het onze een mogelijkheid om de naamsbekendheid te vergroten en om ons constant in de kijker te spelen. Dat het werkt, blijkt. Social media hebben ons al meerdere opdrachten opgeleverd’, zegt Kaaijk, een van de praktijksprekers tijdens het seminar ‘Social media voor de industrie’.

Nico Kaaijk Metaalbewerking is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van licht constructiewerk in staal, RVS en aluminium. Het bedrijf is vooral onderscheidend door het authentieke smeedwerk, het tot in de perfectie afwerken van bijvoorbeeld trappen of RVS-tafels en het ter plaatse uitvoeren van werkzaamheden, bijvoorbeeld het vervangen van een kapotgereden brugleuning. ‘We werken zowel voor bedrijven als particuliere klanten’, vertelt de huidige eigenaar Jan-Willem Kaaijk.

Aannemers komen in dat rijtje niet voor. Hoewel het een bewust keuze is, heeft hij het zichzelf daarmee niet gemakkelijk gemaakt. ‘Dat betekent dat het gros van onze opdrachten eenmalig is waardoor we constant aan de weg moeten timmeren om nieuwe orders binnen te halen. Ik zoek continu actief naar nieuwe klanten. Daar waar mogelijk doe ik dat via social media. Het is een relatief makkelijke mogelijkheid om jezelf keer op keer in de kijker te spelen’, vindt hij.

‘We zijn voor metaalbegrippen klein, maar wat betreft onze naam groot. We zijn we een van de bekendste bedrijven in de Zaanstreek. Zonder de inzet van social media zou ons dat nooit lukken’, is zijn overtuiging. Een ander pluspunt is volgens Kaaijk dat social media zijn bedrijf een concurrentievoordeel opleveren. ‘De metaalmarkt is best moeilijk met relatief veel aanbieders en kleinere marges. Als je een goed beeld van jezelf neer kunt zetten, heeft dat voordelen. Voor ons zijn YouTube, LinkedIn en Twitter daarvoor bij uitstek geschikt.

Meer werk door social media

Behalve het vergroten van de naamsbekendheid en het concurrentievoordeel dat social media het metaalbedrijf bieden, noemt Kaaijk nog een belangrijke reden waarom hij inmiddels een fan van social media is. ‘Het levert simpelweg werk op’, weet hij inmiddels uit ervaring. ‘Via YouTube kregen we een opdracht om een 100 jaar oud hekwerk in dezelfde stijl te verhogen, via LinkedIn kwam de order voor een tuinpoort en via Twitter hebben we al een aantal offertes voor het kleinere werk mogen uitbrengen.’

Het werkt, concludeert hij. ‘En dat wil ik de deelnemers aan het seminar ook vertellen. Verwacht van mij geen hoogdravend verhalen’, benadrukt Kaaijk. ‘Ik wil duidelijk maken dat social media tot omzetvergroting kunnen leiden. Dat het een kans is en dat bedrijven in de industrie en techniek die kans moeten grijpen.’

Kaaijk is al heel lang actief op LinkedIn, sinds de komst van Twitter is dat voor hem het medium om zijn boodschap te wereld in te sturen. ‘Om te laten zien waarin we ons onderscheiden, deel ik bijvoorbeeld informatie over een leuke klus. Ik merk dat zowel volgers als klanten een persoonlijke benadering leuk vinden. Daarom Twitter ik ook prive, laatst nog toen ik kaartjes voor een leuk concert had weten te bemachtigen. Daar krijg ik dan heel leuke reacties op.’

Social media voor de industrie

Het is de tweede keer dat Jan-Willem Kaaijk voor een publiek over zijn ervaringen met social media praat. ‘De eerste keer was dat tijdens een bijeenkomst van de Metaalunie. Daarop kreeg ik heel enthousiaste reacties, dat is leuk. Het gaat immers toch om je persoonlijke ontwikkeling.’ Dat laatste was ook de reden om ja te zeggen toen hij werd uitgenodigd om als praktijkspreker tijdens het seminar te vertellen wat de voordelen van social media voor een industrieel bedrijf zijn. ‘We zijn een klein bedrijf, dat is een bewuste keuze, maar daardoor heb je wel minder medewerkers en klanten dan een groter bedrijf, ik heb veel plezier in mijn werk, maar wil niet in een kleine wereld blijven hangen. ‘

Jos Fleischeuer, mede-oprichter van IndustrialSocialMedia, dat het initiatief nam voor het seminar is blij met een praktijkspreker als Jan-Willem Kaaijk. ‘Het laat zien dat ook een kleiner bedrijf in de industrie of techniek z’n voordeel met social media kan doen.’ Ook alle andere sprekers komen uit de praktijk. ‘Dat is een bewuste keuze’, vertelt Fleischeuer. ‘We willen deelnemers laten zien wat er in de industrie met social media kan. We hebben daarom dan ook veel cases verzameld. Praktijkvoorbeelden maken het er voor bedrijven makkelijker op om met social media aan de slag te gaan.’

De inleidingen tijdens het seminar maken ook duidelijk welke strategische rol social media kunnen spelen. En hoe Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube kunnen worden ingezet om het bedrijfsbeleid te effectueren, Behalve dat bedrijven daardoor het maximale uit social media halen vergroten ze ook hun onderscheidend vermogen waardoor de concurrentie op achterstand wordt gezet.

Klik hier voor informatie over het seminar ‘Social media voor de industrie’ op 29 juni as. Aanmelden kan via de website van Comprehensio.

Beeld: Kaaijk Metaalbewerking

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: