Industrie zet met social media concurrentie op achterstand

Bedrijfspromotie, in de vorm van productinfo, een nieuw dealerschap of een geplande investering. Daarvoor gebruiken nog steeds veel bedrijven in de industrie en techniek social media. Daarmee zitten ze op het verkeerde spoor, is de eensgezinde mening van de praktijksprekers tijdens het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni as. organiseert.

Social media puur en alleen voor zelfverheerlijking gebruiken heeft het tegenovergestelde effect. ‘Volgers haken dan af’, vinden zowel industrial marketeer Jos Fleischeuer als Edward Breedveld van technisch dienstverlener Onexis die allebei tijdens het seminar spreken. ‘Twitter, LinkedIn en Facebook als promotiekanaal inzetten heeft een beperkte houdbaarheid. Het zou juist moeten gaan om berichten met inhoud, die anderen desnoods weer kunnen delen.’

Die gezamenlijke interesse is een reden om te volgen’, vindt ook een van de andere inleiders, Jan-Willem Kaaijk van het gelijknamige metaalbedrijf. ‘Als die belangstelling verflauwd, bijvoorbeeld vanwege een te specifieke bedrijfsfocus dreigen volgers af te haken.’

Kennis delen is een belangrijk social media-principe om de aandacht van het virtuele netwerk te blijven houden. Daarvoor heb je andere volgers nodig, stelt Breedveld. ‘Die op zoek zijn naar voor hun relevante, specifiek informatie. Bij Onexis zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan over de maatvoering van een bepaald industrieel component of vragen over kostenbesparing door voorraden effectiever te beheren. Door gericht te antwoorden komt er interactie op gang en daar zijn social media als LinkedIn en Twitter nu juist voor bedoeld.’

Industrie en techniek

Social media zijn in de industrie en techniek nog geen gemeengoed. Daar waar bedrijven bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter wel gebruiken, gebeurt dat doorgaans nog op ad-hoc basis. Het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni as. organiseert, biedt een praktijkgericht programma met voorbeelden uit de techniek en industrie. Behalve dat bedrijven daardoor de stap kunnen zetten naar een effectief social media-beleid, helpt het ze ook meer uit social media te halen.

Het seminar focust daarom specifiek op de inzet van social media in het commerciële en marketingproces van technische producten en diensten.
 Behalve dat deelnemers wegwijs worden gemaakt in de wereld van Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook krijgen ze ook handreikingen om met social media aan de slag te gaan. ‘Concrete voorbeelden maken het er voor bedrijven die technische diensten en producten leveren makkelijker op om social media gaan de slag te gaan’, zegt Jos Fleischeuer van Comprehensio.

Op basis van praktijkvoorbeelden zal hij tijdens het seminar aangeven wat bedrijven kunnen verwachten als ze de stap naar social media willen zetten. ‘Waar lopen ze tegen aan, welke hobbels kunnen ze op hun weg verwachten en welke mogelijkheden zijn er om die te overwinnen? Daar zal ik in mijn verhaal op focussen’, zegt hij.

’Het organiserende IndustrialSocialMedia, een platform voor social media in de industrie, koos bewust voor een praktijkgerichte benadering en nodigde om die reden alleen maar sprekers uit de praktijk uit, waaronder Jan-Willem Kaaijk van het gelijknamige metaalbedrijf. De toeleverancier die actief is op LinkedIn en Twitter stelt dat social media bedrijven in staat stellen zich te onderscheiden. ‘Het geeft ze een gezicht naar buiten. Social media dragen eraan bij dat je in een goed daglicht staat. Klanten gaan positiever naar je kijken en het maakt het makkelijker om contacten te onderhouden. Juist als een klein bedrijf moet je het daarvan hebben.’

Praktijkvoorbeelden

Ook voor Topfinish, leverancier van polijst- en slijpapparatuur, is Twitter een medium om het bedrijf op internet een gezicht te geven. ‘Verwacht geen lawine van tweets’, zegt Marjet Verhoef van het bedrijf. ‘Je wilt zoveel mogelijk volgers hebben en niet als spam worden gezien. Daarom zijn kwalitatief goede tweets voor ons belangrijk.’

Tebumo CNC-Verspaning wil via Twitter wat meer naamsbekendheid opbouwen. ‘We zijn nog niet lang actief op Twitter,’ zegt Jos Louwhoff. Het volgen van geïnteresseerde Twitteraars is voor de verspaner een manier om het netwerk te vergroten. ‘Als je mensen volgt, gaan anderen je ook volgen. Zo kan je netwerk giga worden.’

De Nijdra Groep, gespecialiseerd in hoogwaardige fijnmechanische componenten en mechatronische samenstellingen, moet Twitter nog ontdekken. De toeleverancier zet al wel YouTube in om relevante doelgroepen gericht te informeren, bijvoorbeeld over de core business, de technische focus en de mogelijkheid om totaaloplossingen te bieden. Daarmee draagt de internetvideo voor Nijdra niet alleen bij aan een sterke profilering, maar ook aan de branding van het bedrijf.

Facebook

Ingewikkeld, tijdvretend; een digitale activiteit die nergens toe leidt. Het gros van de technische bedrijven ziet om die redenen het nut van social media niet in. Ze staan er niet bij stil dat Twitter en LinkedIn, twee van de meest gebruikte media binnen industriële sectoren, ook een groter doel kunnen dienen. Het zijn uitstek kanalen om bijvoorbeeld in contact met klanten te blijven of om leads te genereren, maar ook om het relatienetwerk (verder) uit te breiden, de naamsbekendheid te vergroten of doelgroepen te informeren over (nieuwe) producten.

Als bedrijven via social media klanten bij hun ontwerp- en productieproces betrekken kan dat op termijn zelfs bijdragen aan het versterken van de concurrentiepositie. Bijvoorbeeld omdat een nieuw product eerder kan worden vermarkt of om de productie te optimaliseren om daarmee kosten te besparen. Technische bedrijven die er goed over nadenken, komen tot de conclusie dat de inzet van social media kan bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen.

Het Amerikaanse SteelMaster is hier een goed voorbeeld van. De producent van geprefabriceerde stalen gebouwen zag er aanvankelijk het nut niet van in. ‘We maken stalen gebouwen’, stelt marketingdirecteur Michelle Wickum droog. Uit een inventarisatie bleek dat met name Twitter en Facebook konden bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Twitter voor promotie en om relaties van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te houden. En Facebook omdat het bij uitstek de manier was om foto’s te plaatsen van de stalen gebouwen die al voor klanten waren gebouwd.

Niet alleen om te laten zien wat het bedrijf al heeft gedaan, maar ook om aan toekomstige klanten de complete productrange te kunnen laten zien. Maar belangrijker nog is dat al snel bleek dat sociale netwerken, zoals Twitter en Facebook, het bedrijf ook in beeld kunnen brengen bij specifieke doelgroepen waar SteelMaster daarvoor vrijwel onbekend was. Als voorbeeld noemt Wickum kippenboeren en timmerbedrijven die er doorgaans niet snel aan denken om voor een stalen gebouw te kiezen. ‘Pas toen vrienden en bekenden foto’s lieten zien van hun SteelMaster-gebouwen raakten ze daadwerkelijk geïnteresseerd.’

Omzet vergroten

Het gros van de bedrijven uit de industrie en techniek wil met social media de omzet vergroten. En dat kan ook, blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM). Van de ondervraagde ondernemers realiseert 60 procent een omzetgroei van 12 procent. Om meer geld met social media te kunnen verdienen, is het belangrijk vooraf een duidelijk strategie voor social media uit te stippelen, is het advies van de onderzoekers.

‘En om een goede strategie te ontwikkelen is het voor bedrijven belangrijk dat ze duidelijk in beeld hebben  hoe (potentiële) klanten social media inzetten in hun inkoopprocessen’, zegt John Weinstock van de NEVI, een van de sprekers tijdens het seminar. ‘Het inkooplandschap gaat door de komst van social media drastisch veranderen,’ stelt hij. ’Leveranciers moeten daarom begrijpen wat die veranderingen zijn om vervolgens waarde te kunnen toevoegen aan het inkoopproces van hun klanten’.

Marketeer Fleischeuer onderschrijft dit. ‘Bedrijven in de industrie en techniek beginnen vaak vanuit het niets met social media, weet hij. ‘Begrijpelijk, maar een visie, beleidslijn, die de route uitstippelt waar een bedrijf met social media naar toe wil, is essentieel om tot gerichte resultaten te komen. Social media staan niet op zich, maar zijn onderdeel van de marketing(communicatie) en dragen daardoor bij aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen’, stelt de marketeer.

Om die reden wordt tijdens het seminar ook ingegaan op de strategische rol van social media en hoe ze kunnen worden ingezet om het bedrijfsbeleid te effectueren, wordt uit zijn verhaal duidelijk. ‘Behalve dat bedrijven daardoor het maximale uit social media halen vergroten ze daardoor ook hun onderscheidend vermogen waardoor ze de concurrentie op achterstand zetten.’

Klik hier voor informatie over het seminar ‘Social media voor de industrie’ op 29 juni as. Aanmelden kan via de website van Comprehensio.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: