Technische bedrijven zien waarde van social media

Een onderzoek van de Manufacturers Alliance in de Verenigde Staten laat zien dat producenten steeds meer waarde zien in het gebruik van social media in het marketing-en verkoopproces. Een onderzoek uit 2009 is herhaald in 2011. De belangrijkste waarde van social media wordt gezien in:

  • Opbouwen van brand awareness;
  • Informatie over klantwensen verkrijgen;
  • De onderneming positioneren als een thought leader.

Het verband tussen social media en toegenomen verkopen wordt over het algemeen niet gezien.

Zoals verwacht is het gebruik van de verschillende social media platforms bij de producenten op alle fronten toegenomen. Onderstaande grafiek laat dat zien.

Het onderzoek heeft ook een verband gelegd tussen de gebruikte social media middelen en de te bereiken doelen. Zo vinden de meeste producenten dat YouTube met name geschikt is voor branding en bewustwording. YouTube heeft veel waarde als het gaat om het delen van product trainingen en demonstraties. Twitter is een effectief instrument bij het leggen van contacten met bestaande en toekomstige klanten, en het adresseren van service onderwerpen. Zo kunnen met een Twitteraccount klanten op de hoogte gehouden worden van evenementen, productinformatie en promotionele acties. Het Twitteraccount van Caterpillar is hiervan een mooi voorbeeld. Reputatie management, opbouwen van enthousiasme en het verbinden van verschillende doelgroepen zijn belangrijke doelen die nagestreefd worden met Facebook; dit draagt weer sterk bij aan branding en bewustwording.

Bron: Manufacturers Allliance/MAPI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: