Social media nog zoektocht voor technische inkopers

Marktverkenning om leveranciers te vinden en een analyse van hun aanbod. Dat zijn de twee belangrijkste doelen waarvoor inkopers van technische producten en diensten social media kunnen inzetten.

Al staat het gebruik er van nog wel in de kinderschoenen, stelt John Weinstock van NEVI, kenniscentrum voor inkopers. ‘Omdat inkopers de mogelijkheden nog onvoldoende kennen, gebruiken ze social media nog relatief weinig in het inkoopproces van technische producten en diensten.’ Hij spreekt van een zoektocht. ‘Er zijn nog geen formats of gestandaardiseerde werkwijzen die inkopers als kader of leidraad kunnen gebruiken. De mogelijkheden zijn breed en divers, het is nog een ontdekkingsreis.’

Dat mag volgens hem voor inkopers geen reden zijn om social media te negeren. ‘Het inkooplandschap gaat daardoor op termijn drastisch veranderen’, voorspelt Weinstock. Hij noemt desgevraagd als voorbeeld marktonderzoek, de verkenning om leveranciers te vinden. ‘Het verschil tussen field research en desk research gaat enorm verschuiven. Inkopers kunnen veel meer van achter hun bureau doen. Bij delen van het inkoopproces kunnen bijvoorbeeld social media-platforms worden gebruikt die per productgroep een overzicht van leveranciers en/of hun productgroepen bieden. Dat is totaal nieuw’, stelt hij.

Inkoopproces

‘En een enorme vooruitgang’, vindt Weinstock ook. ‘Omdat het daardoor voor inkopers veel duidelijker wordt wat leveranciers te bieden hebben. Het aanbod wordt transparanter waardoor niet alleen de selectie makkelijker wordt, maar stappen in het inkoopproces ook anders worden ingevuld. Dat komt de efficiëntie van de inkoop op termijn ten goede.’

Weinstock benadrukt meerdere malen dat social media meer zijn dan alleen LinkedIn, FaceBook, Hyves en Twitter. ‘Social media moeten veel breder worden getrokken. Alle online bronnen die van belang zijn voor sourcing van bedrijven horen daarbij. Dus niet alleen het voor de hand liggende Twitter of LinkedIn, maar ook  informatie- en comunicatieplatforms, online catalogi, databases, slide share presentations, tagging, e-tendering en marktplaatsen of kennisbronnen voor info en opinievorming.’

Social media kunnen volgens Weinstock nog een ander doel dienen. ‘Het geeft ook informatie over klantervaringen, sommige websites zijn daarin zelfs gespecialiseerd. De terugkoppeling van eindgebruikers heeft een enorme impact op het inkoopbeleid en het actieplan. Grote concerns hebben afdelingen die alle social media volgen en snel op klachten reageren. Vaak zie je in de praktijk ook dat ze wijzigingen doorvoeren bijvoorbeeld in specificaties of functionaliteiten waardoor producten nog  meer op de klantenwensen afgestemd kunnen worden. Met name voor bedrijven in de industrie of techniek zit daarin een belangrijke meerwaarde van social media.’

Seminar

Weinstock is een van de sprekers tijdens het seminar ‘Social media voor de industrie’ dat IndustrialSocialMedia op 29 juni organiseert. ‘Ik wil met mijn presentatie awarness creëren. Wat kunnen inkopers er mee, welk online kanalen en bronnen zijn er en wat levert dat aan informatie op. Er is op veel op internet te vinden over technische producten en diensten. Maar hoe ga je daar als inkoper mee om en hoe kunnen social media praktisch in het inkoopproces worden ingezet.’

Die antwoorden op die vragen moeten volgens hem niet alleen bijdragen aan bewustzijnvorming. ‘Maar ook inzicht bieden hoe met social media het inkoopproces efficiënter georganiseerd kan worden.’ Daarbij snijdt het mes aan twee kanten, stelt hij. ‘Ik wil met mijn verhaal ook leveranciers van technische producten en diensten laten zien hoe inkopers social media – gaan – inzetten. Daardoor kunnen leveranciers met hun social media-beleid beter inspelen op het gebruik van social media aan de inkoopkant van hun klanten.’

Klik hier voor informatie over het seminar ‘Social media voor de industrie’ op 29 as. Aanmelden kan via de website van Comprehensio.

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: