Industrial Social Media tips

Regelmatig plaatsen wij hier tips waarmee technische bedrijven hun social media inspanningen kunnen verbeteren. Wij zijn geïnteresseerd in uw ervaringen? Welke zaken heeft u gedaan om platforms als LinkedIn, Twitter, faceboook, Youtube etc. nog beter in te zetten voor het bereiken van uw bedrijfsdoelstellingen. Heeft u nog tips? Laat het ons weten.

Tip 6: Gebruik Social media niet alleen voor uw producten en promoties
Trek uw social media-strategie breder dan alleen het aanprijzen van uw producten en aanbiedingen. Voor meer kans op succes is het belangrijk om de focus op verkoop te combineren met betrokkenheid. Dit kunt u onder andere realiseren door:
–   (nieuws)berichten uit externe bronnen te delen via social media;
–   een blog bij te houden en deze te linken aan uw social media-accounts;
–   vragen te stellen, deel te nemen aan discussies of een poll te houden;
–   foto’s of filmpjes te posten van events waarbij uw bedrijf is betrokken.

Tip 5: Think like a publisher
We zijn gewend om met marketing en sales ogen te kijken naar onze producten. Bij social media kan dit al snel leiden tot push-gedrag. De uitdaging is om met uitgeversogen naar je doelgroep te lijken en je af te vragen wat hen werkelijk interesseert, inspireert en motiveert. Dit leidt veel eerder tot content die waarde toevoegt voor de doelgroep. En daarmee ontwikkel je jezelf of je bedrijf tot een expert op een specifiek vakgebied.

Tip 4: Verdiep je in het zoekproces van kopers
Een goede social media aanpak sluit aan op het zoekproces van de leden van de decision making unit. Daarom is het noodzakelijk om te begrijpen hoe hun koopprocessen georganiseerd zijn: welke fasen doorlopen zij, welke functionarissen zijn actief in de verschillende fasen en wat zijn hun rollen. Uiteindelijk is het belangrijk te begrijpen van welke social media platformen (LinkedIn, Twitter, YouTube, etc.) zij gebruik maken.

Tip 3: Gebruik de LinkedIn status update
LinkedIn is niet het platform voor vluchtige berichten. Als je niet wilt Twitteren, maar je netwerk toch van interassante informatie wilt voorzien is de status update van LinkedIn een goede manier. Een status update is kort en krachtig, het moet de lezer direct aanspreken en uitnodigen verder te klikken. De update zien de mensen als eerste wanneer ze op LinkedIn inloggen en is dus een mooie positie om belangrijke informatie te delen.

Tip 2: Social media is een middel, geen doel
De inzet van social media is een middel om bedrijfsdoelen te realiseren. En daarmee een extra mogelijk heid voor een leverancier van industriele diensten en producten om te communiceren met de doelgroep. Social media moeten dan ook geintegreerd zijn in de marketing-en communicatie strategie van het bedrijf. YouTube, Twitter, LinkedIn etc. bieden naast alle andere marketing-en communicatie-instrumenten, een extra moglijkheid om nieuwe klanten te vinden, het contact met klanten te verbeteren of meer inzicht te krijgen in de wensen van de klant.

Tip 1: Eerst ‘luisteren en leren’, dan ‘in contact komen’, daarna ‘oplossingen bieden’
Bedrijven die starten met social media doen er goed aan eerst een tijdje de doelgroep te volgen. Ga eens luisteren welke problemen en uitdagingen de doelgroep heeft. Volg discussies op bijvoorbeeld LinkedIn-groepen. Als je zicht hebt op de problemen probeer dan in contact te komen door te reageren op een bestaande discussie of zelf een vraag te stellen. Hiermee laat je zien geïnteresseerd te zijn in de problemen en uitdagingen van de doelgroep. Pas als je de problemen echt begrijpt en de doelgroep jou kent, kom dan met het aanbieden van producten, diensten en oplossingen. Klik hier voor een voorbeeld van deze aanpak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: