Technische bedrijven bouwen met Twitter aan netwerk

Twitteraars zijn net mensen – ook in de industrie en de techniek. En net als in het dagelijks leven gelden er een paar gouden regels die er voor zorgen dat Twitter ingezet kan worden om een virtueel netwerk op te bouwen met contacten waarvan een aantal op termijn kunnen uitgroeien tot relaties die zelfs tot een samenwerking kunnen leiden.

Maar hoe doet u dat? IndustrialSocialMedia ziet  10 tips op een rijtje:

  1. Volg de juiste Twitteraars: zoek ze bewust uit, bijvoorbeeld op basis van organisatie, functie, markt of interessegebied. Denk daarbij ook aan technische kennis die u kunt delen en onderwerpen die aanleiding kunnen zijn tot Twittergesprekken die net als bij het netwerken in de dagelijkse praktijk betrokkenen verder kunnen helpen. Dat kan gaan om specifieke technische gegevens, het leggen van nieuwe contacten of het uitwisselen van gerichte bedrijfs- of productinformatie die bijvoorbeeld tot nieuw leads kunnen leiden.
  2. Introduceer u zelf bij twitteraars met dezelfde interesse: zet de eerste stap en ontdek dat een simpele tweet het begin kan zijn van een nieuw contact dat op termijn zelfs tot een samenwerking kan leiden.
  3. Wees positief: laat cynische of kritische tweets aan anderen over en deel met uw volgers leuk nieuws.
  4. Wees betrouwbaar: als iemand u iets via direct mail (DM) laat weten, slinger dat dan niet de wereld in.
  5. Wil u door een Twitteraar opgemerkt worden, retweet dan een bericht: dat levert zeker de gewenste aandacht op, dat kan het begin van een nieuw contact zijn, bedenk ook dat een retweet een bedankje kan zijn voor iemand die u graag volgt.
  6. Wees aanwezig: deel met uw volgers wat u meemaakt, zoek naar een balans tussen zakelijk en persoonlijk, alleen zakelijk berichten twitteren kan als spam worden gezien, betreft het een bedrijfsaccount denk dan goed na wat u volgers hebt te bieden.
  7. Stel uw verwachtingen bij: verwacht niet direct een antwoord op een tweet of een retweet als u veronderstelt een interessant bericht te hebben verzonden, net als in het dagelijks leven kost het tijd om een virtueel netwerk op te bouwen.
  8. Stel uw eigen belang niet  voorop: wees empathisch, stel vragen, lees tweets aandachtig en reageer geïnteresseerd.
  9. Geef eerst, ontvang daarna pas: kennis delen is het adagio van sociale media, eenrichtingsverkeer waarbij u alleen over onderwerpen tweet die voor u interessant zijn hoort daar niet bij, denk eerst aan een ander, zet uw volgers in het zonnetje, start een gesprek, verstuur tweets met waardevolle informatie, toon interesse, dan zult u dat ook terug ontvangen.
  10. Probeer niet heel erg uw best te doen: wees u zelf en maak Twitter leuk, dat zullen uw volgers oppikken en daarop reageren.

Met dank aan: Stephanie Spiro

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: