Social media verbetert waardepropositie TechniksUSA

TechniksUSA (Verenigde Staten) is een fabrikant van gereedschappen voor CNC machines. Het bedrijf gebruikte YouTube al enige jaren en enkele medewerkers waren actief op LinkedIn. Toen in de zomer van 2010 de Association for Manufacturing Technology via een twitter account de International Manufacturing Technology Show (IMTS) aankondigde, was dit de aanleiding voor het management van TechniksUSA om de inzet van social media in het eigen bedrijf te heroverwegen. Een uitdagend leerproces begon.

Het bedrijf is actief op verschillende platforms: Twitter, blogging, Facebook, YouTube, Foursquare en Gowalla. Elk platform kent zijn eigen doelstellingen met klanten en prospects die hun eigen wensen en behoeften hebben. Daarom behandelt TechniksUSA elk social media platform als een apart medium.

Blogging
Regelmatig sturen medewerkers grote pdf-bestanden met technische informatie naar klanten. Dergelijke bestanden zijn moeilijk en langzaam te downloaden vooral door klanten die gebruik maken van mobiele technologie. Nu plaatst TechniksUSA een post op hun blog zodat ze simpel een linkje kunnen sturen om de informatie te bekijken. Bovendien bevelen zij hun klanten aan de applicatie ‘Whiteboard’ te installeren op hun mobiele telefoons, zodat zij eenvoudig een foto kunnen nemen van een probleem en deze foto kunnen opsturen naar de technical support mensen van TechniksUSA. Zij kunnen een scherpere analyse van het probleem maken en de juiste hulp bieden. Dit leidt tot een echte verbetering van de service.

YouTube
Het bedrijf plaatst technische filmpjes over het gebruik en het onderhoud van hun producten op YouTube. Zij hebben gemerkt dat de klanten deze filmpjes met name waarderen als een vorm van after sales service. Klanten gebruiken de filmpjes voor in-house training. Het wordt de klanten van TechniksUSA nog eens extra makkelijk gemaakt de interessante video’s te vinden door een ‘playlist’ voor elk onderwerp te creëren.

Facebook
TechniksUSA heeft ook een Facebook pagina gemaakt, anticiperend op de enorme ontwikkelingen die Facebook doormaakt. Facebook voegt steeds meer nieuwe functionaliteit toe die bedrijven kunnen gebruiken voor hun business. TechniksUSA heeft ontdekt dat veel jonge engineers Facebook gebruiken op hun smartphone. Voor deze doelgroep is de Facebook pagina gemaakt. Het grote voordeel van de facebook pagina is dat alle informatie over TechniksUSA op één plaats te vinden is.

Twitter
De meest interessante leercurve is te zien bij Twitter. In eerste instantie was TechniksUSA niet overtuigd van het nut van Twitter, maar nu zien zij Twitter als de verbindende schakel tussen alles. Door het Twitteraccount goed te managen is het bedrijf in staat een dagelijkse krant uit te geven (TechniksUSA#CNC#Mfg Daily). Afgestemd op de interesses van de klanten. Het gaat niet alleen over de producten, maar ook over de toestand van de industrie gebaseerd op de business van de klanten. Het groeiend aantal mensen in de industrie dat actief is op Twitter wordt gezien als een kans. Maar ook de informatie die gedeeld wordt is zeer nuttig. Zo geeft TechniksUSA aan dat zij via Twitter op de hoogte blijven van wat zich afspeelt bij de klanten van hun klanten. Soms zien zij berichten over nieuwe applicatis bij de klant van de klant. TechniksUSA kan haar eigen klanten al informeren over oplossingen voor een probleem dat zij nu nog niet ervaren. En dat is pure waardecreatie.

De toepassingen van Social Media staan voor TechniksUSA niet op zich maar zijn geïntegreerd in de strategie. Het bedrijf ziet de inzet van Social media dan ook niet als een doel op zich maar als een manier om de gehele waardepropositie te verbeteren.

Tot slot heeft TechniksUSA ook nog enkele tips voor bedrijven in de technische sector die met social media willen starten:

  1. Doe je huiswerk. Verdiep je goed in de verschillende social media platforms en wat je wil bereiken.
  2. Maak een plan. Veel energie gaat zitten in te begrijpen wat de verwachtingen van klanten zijn op de verschillende social media platforms. Wanneer dat helder is moet je een plan maken hoe je die verwachtingen gaat waarmaken.
  3. Wees bereid te leren. Als je begint met social media is er vaak sprake van een steile leercurve. Neem af en toe afstand en reflecteer. Gebruik de leerervaring om toekomstige plannen te maken en te verbeteren.

(Bron: Greg Webb, Vice President Sales van TechniksUSA; foto: TechniksUSA)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: