Technische kennis delen vraagt om andere volgers op Twitter

Informatie over producten, het dienstenpaket, een bedrijfsverhuizing, deelname aan een beurs of verkoopaanbiedingen. Negen van de tien bedrijven Twitteren over voor hen belangrijke onderwerpen. Ze houden (onvoldoende) rekening met de interessegebieden van hun volgers. Eenrichtingsverkeer, noemen social media experts dat. Kennis delen, de essentie van social media, gebeurt nog relatief weinig.

Edward Breedveld, manager E-Business bij technische dienstverlener Onexis, begrijpt wel hoe dat komt. ‘De meeste industriële bedrijven hebben pas kort een Twitteraccount en ontdekken nog volop hoe het medium werkt, dat ze hun mindset daarop moeten aanpassen. Informatie ‘zenden’ dateert nog uit het pre-internettijdperk, waarbij de focus heel sterk op het bedrijf zelf lag.  Ze moeten er nog aan wennen dat via social media informatie wordt gedeeld waar volgers wat aan hebben. En op termijn hebben ze daar ook baat bij. Een Tweet die in de smaak valt wordt namelijk geretweet. Indirect is dat dan promotie voor een bedrijf.’

Contacten onderhouden

Om kennis te kunnen delen heb je andere volgers nodig, stelt Breedveld. ‘Die op zoek zijn naar voor hun relevante, specifiek informatie. Bij Onexis zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan over de maatvoering van een bepaald industrieel component of vragen over kostenbesparing door voorraden effectiever te beheren. Door gericht te antwoorden komt er interactie op gang en daar is Twitter nu juist voor bedoeld.’

Voor de voorbeelden die Breedveld noemt, wordt Twitter nog niet gebruikt. ‘Dat gaat dat via de technische helpdesk. Als onderneming gebruiken we Twitter tekort om al op die manier interactief bezig te zijn. Maar we kijken zeker hoe we de service van de helpdesk al dan niet deels ook op Twitter kunnen bieden.’

Onexis heeft nog maar relatief kort een corporate Twitteraccount. Tot de verbazing van Breedveld groeide de groep volgers in een paar weken tijd flink uit. ‘En dat zijn ook de goede volgers’, zegt hij. ‘Die voor ons interessant zijn, zoals klanten.’ Twitter is voor Onexis ook een kanaal om contacten te onderhouden. ‘En dan gaat het niet alleen om klanten, maar om alle relaties waar we graag mee communiceren. Twitter biedt als voordeel dat we dan andere vormen van communicatie, zoals een nieuwsbrief of email kunnen laten vervallen.’

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: