Techbedrijven innoveren met sociale media

Technologische bedrijven die sociale media alleen gebruiken om zichzelf te promoten, zitten op het verkeerde spoor. ‘Volgers haken dan af’, menen Bert van Meel en Leo van Schie die meewerken aan een themamiddag op 15 maart as. die het Mikrocentrum over Sociale Media organiseert.

Twitter en Facebook als promotiekanaal inzetten heeft een beperkte houdbaarheid, meent het duo. ‘Het moet gaan om berichten met inhoud, die anderen desnoods weer kunnen delen. Juist die gezamenlijke interesse is een reden om te volgen. Als die belangstelling verflauwd, bijvoorbeeld vanwege een te specifieke bedrijfsfocus dreigen volgers af te haken.’

Van Meel en Van Schie zien in sociale media voor de technologische branches vooral als een mogelijkheid om kennis te delen. ‘Bijvoorbeeld bij vernieuwing. Bedrijven staan doorgaans niet vooraan in de rij om kennis bij innovatieprocessen te delen. Toch kunnen Twitter en de groepen op LinkedIn een rol spelen om informatie te vergroten, samenwerkingspartners te vinden en elkaars expertise in te zetten om door win-win een maximaal effect te bereiken.’

Daarbij wijst het duo op een aantal basisregels die het rendement van de inspanningen kunnen vergroten: ‘Stippel een strategie uit, bepaal wat je wilt communiceren en wat je boodschap is. Daarbij moeten bedrijven niet uit het oog verliezen wie ze willen bereiken en welk kanaal ze daarvoor willen inzetten.’

LinkedIn

Denk daarbij ook aan de rol van medewerkers’, adviseren Van Meel en Van Schie; ‘Geef ze de mogelijkheid een bijdrage te leveren, door bijvoorbeeld een afdeling een eigen Twitteraccount te geven of moderator te maken van een specifieke LinkedIn-groep.’

Als een bedrijf dat niet doet is volgens hen de kans groot dat met name jonge medewerkers het heft in eigen handen nemen. ‘Daarmee riskeert een bedrijf – een deel van – de regie kwijt te raken. En met een snel medium als Twitter kan een bedrijf dan ook de controle verliezen.’

Over Marguerite Tachet
@B2Bjournalist, techblogger, contentmanager, helpt (technische) B2B met content en sociale media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: